80 år 20. juli 1945-2025
Den 20. juli 1945 så jeres jagtforening dagens lys. Det er nu 80 år siden at en gruppe jægere samledes på Stenløse Kro for at drøfte den ringe vildtbestand her på egnen og man enedes om at stifte en lokal jagtforening under Dansk Jagtforening og foreningen fik navnet Stenløse Veksø Sognes Jagtforening.
Jeg har tilladt mig at bruge lidt at talen, som jeg brugte ved foreningens 40 års jubilæumsfest i 1985 og krydre den med lidt up to date. Der er nok ikke mange her, som husker, hvad der blev sagt for 40 år siden
Foreningen startede med en midlertidig bestyrelse indtil førstkommende generalforsamling, der efter lovene skulle afholdes i september.
Jens Mortensen blev foreningens første formand, Kaj Mølgaard, kasserer og Knud Erik Bjellekjærs far bestyrelsesmedlem.
Det var på det tidspunkt jægerne bekæmpede krager og skader med giftæg, som senere blev forbudt
I 1949 kunne man få dusør for skader – 10 øre for æg, 50 øre for unger og 1 kr for gamle skader.
En af foreningens første opgaver bestod i indkøb af 10 agerhøns og 12 fasaner til udsætning. Til dette formål søgte foreningen tilskud fra Jagtfondens midler – og fik tildelt kr 155,-
Under pkt. Eventuelt på generalforsamlingen i 1949 blev det drøftet at anskaffe et flugtskydningsapparat.
Der gik en del år og i sommeren 1958 anskaffede foreningen en kastemaskine og afholdte skydninger på private arealer. Der blev afviklet cirka 4 skydninger om året. I sæsonen 1960 blev afgivet 757 skud ved de 4 skydninger. ”Ans i hullet”
Foreningens første egentlige skydebane etableredes i 1963 lige uden for Stenløse by – Stenløse Skytteforening havde også en riffelbane der og det blev muligt at etablere en jagtbane samme sted i slugten.
I 1968 flyttede skydebanen hertil efter et stort forarbejde af daværende bestyrelse med bl.a Tom Larsens far og tro mig om Tom som knægt ikke også har været med denne gang.
En skeetbane blev hurtigt etableret og jagtbanen bestod af en maskine, som efter tur blev drejet i de retninger, som man skulle skyde til.
Skydningerne vandt stigende popularitet op gennem halvfjerdserne. I 1970 blev der skudt 9.200 skud og i 1974 blev der skudt 30.000 skud.
Formanden denne gang var Knud Erik Bjellekjær og han var i mange år ligeledes kasserer. Det blev til 17 år som kasserer og godt 8 år som formand. Og ja i mange år var han også revisor eller revisorsuppleant.
Det kan lige nævnes at foreningen i de første 50 år havde haft 10 forskellige formænd.
Det stærkt voksende antal skydninger i 70èrne resulterede i, at skydebanen i 1983 blev lukket for andre end medlemmer af Stenløse-Veksø, idet medlemmerne følte at de blev presset ud af deres egen bane. Jeg husker stadig den oplevelse Svend Olsen og undertegnede havde, da vi afleverede den lånte trapmaskine tilbage til Storkøbenhavns jagtforening. Vi modtog ikke klapsalver.
Vi skød på dette tidspunkt op til 120 serier på en aften
I firserne blev der stillet krav om at skydebanen skulle miljøgodkendes og det blev forbudt at anvende blyhagl. Det blev krævet at vi skulle skyde med stålhagl, men der var ikke egnede stålhagl på markedet, så vi fik dispensation til at anvende blyhagl de første sæsoner.
Den større miljøbevidsthed her i landet medførte også andre problemer for jagtforeningen. Der var i Værebro Å i de seneste år ikke blevet skåret grødevegetation i samme omfang som tidligere. Dette gav lavere strømningshastighed i åløbet og i sommeren 1987 og 1991 blev skydebanen totalt oversvømmet efter kraftige regnskyl.
Oversvømmelserne tog hårdt på vores gamle klubhus og det blev diskuteret om ikke man skulle finde et andet sted på banen, hvor der ikke kommer så meget vand.
Det resulterede i dette klubhus, som vi kunne indvie i 1993. En investering på over kr. 40.000, -
I bestyrelsen på dette tidspunkt havde vi en kvindelig formand Tove Fleron og bl. a. et par unge knægte som Claus Larsen, Poul Kongsfelt og Jens Gregersen som bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsen på dette tidspunkt fordelt på 6 personer (3 piger og 3 drenge) havde igennem tiderne den lavest samlede anciennitet – 19 år med et gennemsnit på 3,2 år pr mand/kvinde.
Til sammenligning kan oplyses, at 5 år tidligere, hvor undertegnede sad ved roret, var den sammenlagte anciennitet for bestyrelsen 78 år fordelt på 9 personer. Et gennemsnit på 8,7 år pr. mand
I 1994 havde vi store problemer med at holde maskinparken i gang. De mange skydninger havde slidt hårdt på vores håndbetjente kastemaskiner og det blev også sværere at finde drenge til at betjene disse.
Bestyrelsen traf den beslutning at foreningen skulle investere i et fuldautomatisk Due/Matic anlæg og pengene ville man skaffe gennem tilskud og salg af jagtobligationer. Vi fik kr. 20.000,- fra jagtfondens midler og Claus Larsen solgte mange 500,-og 200,- obligationer.
Som nævnt havde jagtforeningen stor succes med skydebanen op gennem halvfjerdserne og firserne og det kan vi bl.a takke mange af vores daværende hjælpere for.
Som I kan høre, har meget af foreningens aktiviteter drejet sig om skydebanen – men der har også været andre. I rigtig mange år afholdt foreningen rævejagter og det er det eneste arrangement (med undtagelse af madlavningskurset på Skibstedgård) hvor vi har haft adgangsbegrænsning – max 40 jægere.
Med hensyn til madlavning på Skibstedgård, så blev det kursus hurtigt udsolgt. Jørgen Kok tog sig af det praktiske i køkkenet og mange af os kursister var at finde ved bordene, hvor der blev spillet whist.
Jørgen har været foreningens faste kok til utallige arrangementer og han har ligeledes bidraget til arrangementet i dag sammen med vildsvinejægeren fra de svenske skove Benny Christiansen.
Vi har holdt film / foredragsaftener – nogen spændende, andre så kedelige at man faldt i søvn. Osv osv.
Vi har i mange år uddannet nye jægere og gør det stadigt.
Så blev det 1992, Jægerforbundet blev dannet og i vores forening fik vi en kvinde som formand. Som jeg nævnte tidligere, var det Tove Fleron. Nogen af jer husker den 24. november 1992, årets generalforsamling, som blev afholdt hos Profa-Vagn i Stenløse Centeret.
Foreningen var i en situation, hvor det var svært at finde en ny formand, det var i hele taget svært at finde folk til bestyrelsen. Økonomien var ikke den bedste, da vi havde haft et par dårlige sæsoner på skydebanen 28 medlemmer mødte op og et formandsemne dukkede op ud af tågen. Med 24 stemmer blev Tove Fleron valgt til formand.
På det efterfølgende bestyrelsesmøde blev Claus Larsen Næstformand og Jens Gregersen kasserer.
Tove og den nye bestyrelse fik pustet liv i foreningen igen og efter 6 år i formandsstolen trak hun sig som formand idet hun var flyttet 100 km væk og hun mente ikke at hun kunne følge den daglige rytme i lokalsamfundet.
Tove afleverede en velfungerende bestyrelse og havde i en periode arbejdet på et formandsskifte, så næstformanden Poul Kongsfelt var kørt i stilling. Foreningen var nu på godt 200 medlemmer.
I dag er vi 166 medlemmer og i 1985 var vi oppe på 276
I 2002 kaldte bestyrelsen til medlemsmøde. Foreningen kørte på lav blus, medlemmerne mødte ikke op til arrangementerne og formanden ønskede af tidsnød at trække sig og der var ingen formandskandidater at finde.
På efterfølgende generalforsamling blev Knud Pedersen valgt som ny formand, en bestyrelse blev valgt og foreningen kunne fortsætte.
Bestyrelsen bestod af Knud, Hans, Børge, Bjørg, Niels Ginnerskov, Jens G, Michael Vetterstein og undertegnede.
Igennem årene oplevede vi stadig oversvømmelser på skydebanen og det betød naturligvis aflysninger og ringe økonomi for foreningen. Et år måtte vi aflyse et jagttegnskursus pga for ringe tilmelding.
I 2009 trak Knud Pedersen sig som formand og de næste 4 år havde foreningen nogle hurtige formænds udskiftninger med 2 formænd og et år uden.
Det blev så galt, at ved generalforsamlingen i 2012 var kassen stort set tom, vi skyldte ingen steder, men det var så småt med midler, at der ikke var råd til en basse til bestyrelsesmøderne.
Året efter faldt økonomien positivt ud, vi fik et stort hold jagttegnskursister, en god sæson på skydebanen og en meget stor portion hjælp fra ”de gamle drenge” gav foreningen en ny vitaminpille og vi var ovenpå igen.
I 2013 tilbød Jonas Aagren sig som formand og fratrådte i 2015. Ved årets generalforsamling i 2015 stod folk ikke ligefrem i kø for at blive valgt til formand. Vi var egentlig i samme situation som i 1992, hvor et formandsemne dukkede ud af tågen.
Denne gang var det undertegnede, som jo egentlig havde haft en lang formandsperiode i 80erne og ligeledes var Æresmedlem af foreningen, som tilbød sig og blev valgt. Er i øvrigt på valg til general- forsamlingen til november og meget skal gå galt, hvis jeg ikke modtager genvalg.
Det betyder at vi på 80 år har haft 15 forskellige formænd.
Vi oplevede nogle år med coronavirus i landet med bl.a. forsamlingsforbud indendørs med max 10 personer. Vi gennemførte vores jagttegnskursus udendørs, på skydebanen, i marken, på jagtarealer m.m.
Og tilbagemeldingen fra kursisterne på denne kursus var så positiv, at vi siden har planlagt meget mere praktik udendørs i vores kurser.
Det var ikke muligt at afholde generalforsamlinger, som vedtægterne foreskriver, da vi var begrænset af forsamlingsforbuddet, men den 2. juni 2021 kunne vi afvikle generalforsamling på skydebanen, da det nu var muligt at være forsamlet 25 personer udendørs.
I starten af 2022 kunne vi vende tilbage til det normale liv og foreningsliv. Så kom der prisstigninger på patroner og lerduer, idet coronaen havde sat meget produktion på pause.
Vi fik hjælp fra et medlem til at få lavet nye standere på alle standpladser og besluttede ligeledes at græsarealet på banen skulle slås lidt anderledes, så det bedre var muligt at opsamle haglskåle og lerduer.
En periode kørte vi med farveløse lerduer, da det ikke var muligt at få de sorte. Men sidste år lykkedes det os at skaffe de sorte igen.
Lige nu kæmper vi med at komme af med de tomme patronhylstre, idet genbrugspladserne i kommunen ikke vil modtage disse. Efterfølgende har Jægerforbundet på vores foranledning henvendt sig til Miljøministeriet og ud fra denne er der i år kommet en klassificering af de tomme hylstre, som oplyser at de er forbrændingsegnede. Så vi afventer stadig svar fra kommunen om at de igen modtager vores tomme hylstre.
Det kan også lige nævnes at vores lejemål på skydebanen udløber den 31. december 2031 og at vi hvert andet år får banen politigodkendt.
I dag drives foreningen af en bestyrelse, hvor lysten til at arbejde for foreningen er stor. En bestyrelse, hvor det enkelte medlem har enorm anciennitet for bestyrelsesarbejde. De fleste har siddet 10 år eller mere.
Bestyrelsen i dag består af Ole Dalskov, Tom Larsen, Michael Lindegaard, Carsten Brandt, Benny Christiansen og undertegnede.
Ydermere råder foreningen over en skare af frivillige hjælpere, som altid er der, når der bliver kaldt.
Bestyrelsen vil gerne rette en stor tak til alle som på den ene eller anden måde yder en indsats for foreningen og ikke mindst til alle vores sponsorer.
Ja, det har været op – nedgangstider i alle årene – men glædeligt at konstatere at vi hele tiden kommer igennem det.
Dette skyldes givetvis den enorme opbakning, gejst og entusiasme mange medlemmer besidder og så tror jeg på, at vi er rigtig mange som ikke vil undvære denne skønne plet i Veksø Mose.
Lad os alle gratulere hinanden med foreningens 80 års dag og udbringe et trefoldigt leve for Stenløse-Veksø Jagtforening efterfulgt af en double.
Tak!!
20. juli 2025 Tonny Rasmussen